Jeśli jesteś właścicielem tej strony, możesz wyłączyć reklamę poniżej zmieniając pakiet na PRO lub VIP w panelu naszego hostingu już od 4zł!
Up kolej.zdokp.plinfrastrukturapozostałe stacje -» stacja Więcbork Slideshow

baner_kolej-22.jpg

stacja Więcbork - linia 424 i 436

foto z 2008-08-26

Więcbork jest stacją węzłową, zlokalizowaną w zachodniej części miasta i położoną w 269.803 km linii Nakło nad Notecią - Więcbork - Chojnice oraz w 76.832 km linii Świecie nad Wisłą Terespol Pomorski - Pruszcz-Bagienica - Więcbork - Złotów.

infrastruktura:

- stacja posiada 2 perony wyspowe z czteroma krawędziami, cztery tory główne (3, 1, 2 i 4), jeden tor towarowy (8), dwa tory ładunkowe (5 i 6), dodatkowy tor wraz obrotnicą (pozostał po niej tylko dół) do zaplecza technicznego stacji, kilka torów jest zakończone kozłomi oporowymi;

- w południowej-wschodniej części stacji znajduje się, nieczynna już, wieża wodna, wybudowana ok. 1910 roku na planie kwadratu (konstrukcja częściowo szachulcowa), po II wojnie światowej wieża zostala otynkowana;

- w obrębie stacji znajdują się jeszcze dwie nastawnie dysponująca Wb i wykonawcza Wb1, magazyn z zadaszoną rampą, budynki zaplecza technicznego, wc oraz kilka budynków gospodarczych;

- na dzień dzisiejszyna wszystkie semafory na stacji są unieważnione, zlikwidowano również napędy rozjazdów, pędnie, urządzenia SRK, zdemontowano także semafor K2.

historia stacji i linii:

- stacja zaistniała wraz z otwarciem odcinka Nakło nad Notecią - Więcbork - Chojnice w październiku 1894 roku;

- w październiku 1906 roku Więcbork stał się stacją węzłową dzięki otwarciu linii do Złotowa, a w czerwcu 1909 roku uruchomiono kolejną linię do Terespola Pomorskiego;

- w okresie międzywojennym linia w kierunku Złotowa była rozebrana na odcinku Dorotowo - Kujan (granica Państwa);

- na przełomie lat 70-tych i 80-tych planowano dobudować drugi tor i zelektryfikować linię 424 na odcinku Gnieżno - Nakło nad Notecią - Więcbork - Chojnice (w Chojnicach linia ta miała się łączyć z planowaną do elektryfikacji linią Kostrzyn - Tczew);

- pierwszą linią zamknięta dla ruchu pasażerskiego była linia Więcbork - Złotów, ruch oficjalnie zakończono 21 maja 1993 roku;

- w 1995 roku zamknięto dla ruchu pasażerskiego i towarowego odcinek Więcbork - Pruszcz-Bagienica;

- ostatni planowy pociąg pasażerski przejechał przez Więcbork 1 czerwca 2000 roku, tym samym oficjalnie został zawieszony ruch pasażerski na odcinku Nakło nad Notecią - Więcbork - Chojnice;

- następnie ok. 2002 roku zamknięto w całości dla ruchu towarowego odcinek do Złotowa;

- 18 lipca 2003, w ramach programu "Szynobusy dla gmin", w Więcborku pojawił się autobus szynowy 215M-001 wyprodukowany przez ZNTK Poznań S.A.;

- w 2006 roku linia 436 na odcinku Terespol Pomorski - Złotów została wykreślona z ewidencji PKP PLK (linia zresztą od kilku lat jest nieprzejezdna);

- w 2007 roku w Więcborku pojawił się szynobus z okazji finału Wielkiej Orkiestry Świątecznej Pomocy;

- aktualnie stacja jest nieczynna, istnieje jednak szczątkowy ruch towarowy, związany z transportem towarów ponadgabarytowych (skrajnie) na odcinku (Śląsk) - Nakło nad Notecią - Chojnice - (Trójmiasto).

linki:

- Więcbork - Nieoficjalne Forum miasta Więcbork - wątek PKP Więcbork

- Więcbork - Nieoficjalne Forum miasta Więcbork - wątek Wieża Ciśnień

- Kolejowe wspomnienia - Więcbork

- stacja Więcbork na Zumi.pl

plan stacji:

- plan stacji Więcbork (wersja robocza D - większa rozdzielczość)


wiecbork_plan
2008-08-26.802_wiecbork_kier_pruszcz-bagienica,74.9km
2008-08-26.801_wiecbork_kier_stacja,74.9km
2008-08-26.798_wiecbork,kier_pruszcz-bagienica
2008-08-26.786a_wiecbork,kier_pruszcz-bagienica,75.8km
2008-08-26.783a_wiecbork,kier_stacja,75.9km
2008-08-26.781_wiecbork,kier_pruszcz-bagienica,76.0km
2008-08-26.778a_wiecbork,B1-2,76.0km
2008-08-26.775a_wiecbork,B1-2,76.0km
2008-08-26.773a_wiecbork,kier_stacja
2008-08-26.768a_wiecbork,kier_naklo,268.9km
2008-08-26.766a_wiecbork,A1-2
2008-08-26.763_wiecbork,269.0km
2008-08-26.757a_wiecbork,ToK
2008-08-26.772a_wiecbork,kier_pruszcz_bagienica,naklo
2008-08-26.751a_wiecbork,269.2km
2008-08-26.743a_wiecbork,wiadukt_189,269.3km
2008-08-26.741a_wiecbork,wiadukt_189
2008-08-26.740a_wiecbork,przygotowany_nasyp_i_wiadukt_189
2008-08-26.739a_wiecbork,wiadukt_189
2008-08-26.737a_wiecbork,zw1
2008-08-26.735a_wiecbork,zw3,zw4,269.5km
2008-08-26.732_wiecbork,zw5,zw4
2008-08-26.725a_wiecbork,zw-x
Więcbork, zw5 i zw7, 269.6 km
2008-08-26.727a_wiecbork,tor2,zw-x
2008-08-26.730_wiecbork,tor3
2008-08-26.721a_wiecbork,nastawnia_Wb,76.7km
2008-08-26.713a_wiecbork,tor5,tor3_C1-2
2008-08-26.718a_wiecbork,nastawnia_Wb
2008-08-26.717a_wiecbork,tor2_D2,269.7km,76.7km
2008-08-26.715a_wiecbork,nastawnia_Wb,269.7km
2008-08-26.714a_wiecbork,nastawnia_Wb,269.7km
2008-08-26.711a_wiecbork,wieza_wodna
2008-08-26.712_wiecbork,wieza_wodna
2008-08-26.704a_wiecbork,wc
2008-08-26.703a_wiecbork,per1_tor3,76.8km
2008-08-26.702_wiecbork,per1,zuraw
2008-08-26.701a_wiecbork,per2
Więcbork, peron 2, 269.7 km
2008-08-26.695a_wiecbork,per2,tor4_E2
2008-08-26.693a_wiecbork,E2,tor8_F2
2008-08-26.691_wiecbork,tor6-stan
2008-08-26.684a_wiecbork,bud_stacyjny
2008-08-26.683a_wiecbork,per1,bud_stacyjny
2008-08-26.682a_wiecbork,bud_stacyjny
2008-08-26.681a_wiecbork,bud_stacyjny
2008-08-26.674a_wiecbork,tor5,rampa
2008-08-26.673a_wiecbork,tor3,per1
2008-08-26.672a_wiecbork,per1,tor1,269.8km
2008-08-26.671a_wiecbork,tor2,per2,269.8km
2008-08-26.669_wiecbork,tor4,per2
2008-08-26.668_wiecbork,tor1,per1
2008-08-26.667_wiecbork,per1,tor3
2008-08-26.666_wiecbork,tor5,zw-x
2008-08-26.664a_wiecbork,tor3,zw15
2008-08-26.663_wiecbork,tor1
2008-08-26.657_wiecbork,tor2
2008-08-26.662_wiecbork,tor1
2008-08-26.656_wiecbork,tor6
2008-08-26.655_wiecbork,tor8
2008-08-26.654_wiecbork,tor8
2008-08-26.653_wiecbork,tor4
2008-08-26.652_wiecbork,tor1
2008-08-26.651b_wiecbork,zw,L2
2008-08-26.651a_wiecbork,L2

64 zdjęcia       |       strona Dexa       |       symulacja ZDOKP z 1985 r. w programie BAHN       |       Create web photo albums with Jalbum       |       Chameleon skin       |       Pomoc